Kulturcentrum Öst är en plats för kultur. Här kan du lära dig om musik, teater, dans och konst.
Vi vill att alla ska kunna vara med i kulturen. Vi jobbar för att det ska finnas plats för olika människor och idéer.
Utbildningen
På Kulturcentrum Öst har vi en utbildning som är två år lång. Den är för dig som har gått i ett anpassat gymnasium och vill utveckla ditt konstnärliga arbete.
Vi gör utställningar och föreställningar där vi visar vad vi skapat. Vi samarbetar med Ung Scen Öst, Östgötamusiken och K-ringen.
Vi läser dessa ämnen:
MUSIK
Lär dig sjunga och spela instrument som trummor och piano. Skapa egen musik och spela tillsammans med andra.
DANS
Prova olika dansstilar, lär dig koreografi och skapa egna danser.
BILD & FORM
Uttryck dig med färg och form. Prova måleri, teckning och skulptur.
TEATER
Gör dramaövningar, improvisation och spela teater med andra.
KULTUR I SAMHÄLLET
Besök museer, teatrar och möt personer som jobbar med kultur.
ATT ANSÖKA
Sista dag för ansökan är 13 april.
De sökande kallas till prova-på-dagar 25 och 26 april.
Skicka din ansökan till ansokan@kulturcentrumost.se
Det här ska finnas med i din ansökan:
UPPGIFTER OM DIG
- Namn, ålder, adress, telefonnummer och mejladress.
- Om någon hjälper dig med ansökan, skriv den personens namn och mejladress.
- Vilken gymnasieskola och program du har gått.
- Om du har gått någon annan estetisk utbildning efter gymnasiet.
DIN MOTIVERING
- Berätta varför du vill gå utbildningen. Du kan skriva själv eller be någon annan skriva. Du kan också skicka en ljud- eller filminspelning.
- Skicka gärna med något du har gjort, till exempel en inspelning där du sjunger eller spelar teater, eller en bild på något du har skapat.
- Om du vill skicka din ansökan med post, kan du ringa oss på 0760-14 42 46 så hjälper vi dig.
Utbildningen är för dig som:
- Har en intellektuell funktionsnedsättning (IF) och har gått den anpassade gymnasieskolan.
- Vill lära dig om musik, dans, teater, bild & form och kultur.
- Vill jobba tillsammans med andra.
- Vill vara med i utställningar och föreställningar för publik.
Du behöver kunna delta självständigt i utbildningens aktiviteter. Ditt stöd- och omsorgsbehov måste fungera inom utbildningens organisation och resurser.
Denna utbildning drivs av Funktionsrätt Östergötland som ett arvsfondsprojekt i samarbete med Region Östergötland, Linköpings kommun och Norrköpings kommun.
